ca se

Omslagsdesign for romanserie

Vi har i mange år jobbet med omslag for Cappelen Damm. Omslagene i denne serien om Jesu, har tatt utgangspunkt i foto av samme gutt i ulik alder. De er alltid bakfra og vender seg bort fra oss lesere. Tanken var å skape en nysgjerrighet på denne personen. Hva ser han på, hvor kommer han fra, hvorfor er han alene?

Jesu barndom – En mann og en gutt har krysset havet og kommer til et nytt land. Her blir de tildelt et navn, alder og losji mens de lærer seg spansk. Som Simón og David navigerer de seg fram til relokaliseringssenteret i sentrum av Novilla, hvor byråkratene behandler dem høflig, om enn ikke nødvendigvis hjelpsomt.

Simón finner seg en jobb ved kornmottaket på havnen. Arbeidet er uvant og slitsomt, men snart blir han kjent med de andre havnearbeiderne. I pausene har de filosofiske samtaler om arbeidets verdighet og ser ut til å trives.

Nå må han gjøre det han kan for å finne guttens mor. Han har i likhet med alle andre som kommer til dette nye landet, fått hukommelsen hvisket ut.

I Jesu skoledager fortsetter Coetzee fortellingen om den lille gutten Davíd, som sammen med Simón og Inés har flyttet til den lille byen Estrella. Davíd er en gutt som stiller spørsmål ved alt og ikke liker å innordne seg. Nå begynner han på det lille, private Akademiet for dans og ser ut til å finne seg godt til rette.

Men kanskje viktigere enn plott er dette en bok som forholder seg til filosofiske spørsmål: Hva er kjærlighet? Frihet? Begjær? Å være et menneske? Som i sine tidligere bøker skriver Coetzee knapt og sterkt og med en suveren kjennskap til litteraturen og kulturhistorien, på en måte som få andre kan måle seg med i dag. Han drar opp grunnleggende universelle problemstillinger rundt hvordan det er å vokse opp og utvikle seg som menneske, og å stadig bli dratt mellom følelser og intellekt.

I Jesu dødfortsetter J.M. Coetzee å utforske mening i en verden tømt for minner, men full av spørsmål.