Designprosess fra A til D

En god designprosess behøver ikke å være komplisert. Det viktigste er å starte på riktig sted. Vi kaller vår arbeidsmodell for AID. AID står for tre ulike faser: Analyse, Idé og Design. Disse fasene må vi arbeide oss igjennom for å skape kommunikasjon som treffer. Et treffsikkert budskap starter alltid med en klar definert problemstilling.

 

Analyse

Her gjelder det å være grundig. Jukser man og går rett på løsning, famler man i blinde og resultatet blir et skudd i mørke. Definer problemstillingen, få oversikt over situasjonen og kjenn målgruppen din. Dette behøver ikke være en tung og omstendelig prosess, men å ta for lett på dette trinnet straffer seg. Alltid.

 

Idé

Med briefen på plass er det bare å kaste seg ut i det og la kreativiteten blomstre. Morsom og beinhard jobbing. Kreere, kna og forkaste til ideen endelig sitter. Til slutt en siste sjekk: Svarer vi på briefen?

 

Design

Den store ideen skal krones med et sterkt visuell uttrykk. Også her gjelder det å sjekke definerte målgrupper, verdier og visuelle nøkkelord. Design er ikke pynt, men et nyttig verktøy for å nå et definert mål. Alt vi gjør skal ha en effekt. Det er derfor vi starter på begynnelsen.

 

Se referanser

Affair har designet ny logo for Jazz frisør Larvik